مجموعه دِوَک

خدمات مشاوره اخذ اقامت کانادا و استرالیا

مجموعه دِوَک

خدمات مشاوره اخذ اقامت کانادا و استرالیا

آشنایی کوتاه با نظام آموزشی کانادا

نظام آموزشی کانادا

مقاطع مختلف در نظام آموزشی کانادا

مدرسه در کانادا به طور کلی از سن 5 تا 18 سالگی ادامه دارد. در بعضی استان‌ها مقاطع تحصیلی دارای پایه‌های بیشتر یا کمتری هستند. اما به طور کلی دوره‌های پیش‌دبستانی و دبستان، راهنمایی و دبیرستان از مقاطع مدرسه در ایالات مختلف کانادا است.

در مقطع پیش‌دبستانی، دانش‌آموزان تقریبا نیمی از زمان روزانه خود را در مدرسه می‌گذرانند. اما در بقیه مقاطع این عد حدود 6 ساعت در روز است. مدارس نیز به طور عمومی در حدود 9 ماه از سال، یعنی از ابتدای مهر به تاریخ شمسی تا پایان خرداد ماه فعال هستند. هرچند در کانادا نیز مانند ایران، بعضی مدارس در تمام طول سال برنامه‌ریزی آموزشی دارند.

تحصیل در مدارس کانادا برای دانش‌آموزان خارجی حدود سالانه 12 هزار دلار کانادا هزینه دارد. البته این هزینه بنا بر هر مدرسه و ایالت ممکن است تا حدودی دچار تغییر شود.

تحصیل در مقاطع دانشگاهی کانادا نیز از نظر مقاطع مانند سایر نقاط دنیا در سه سطح اصلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شود. این مقاطع توسط دانشگاه‌ها و دانشکده‌های ایالتی و همچنین کالج‌های ایالتی و کالج‌های کاربردی ارائه می‌شود. این موارد بجز موسسات فنی و حرفه‌ای خصوصی هستند.

تحصیل در دوره‌های کالج معمولا 2 الی 4 سال طول می‌کشد. این دوره‌ها تمرکز زیادی روی آموزش مهارت‌های مختلف دارند. به همین جهت هم بسیاری از جوانان کانادایی علاقه دارند در کالج‌ها به ادامه تحصیل بپردازند؛ تا زودتر بتوانند وارد بازار کار شوند.

دوره‌های کارشناسی در کانادا نیز 3 الی 4 سال طول می‌کشد و در حوزه‌های مختلف علوم و فنون ارائه می‌شود. به طور معمول دوره‌های لیسانس برای افرادی مناسب است که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را نیز دارند.

در نهایت دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا در کانادا ارائه می‌شود؛ که دوره ارشد 1 یا 2 سال و دوره دکترا 3 الی 5 سال زمان می‌برد.

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویان خارجی به نسبت هزینه ناچیز آن برای شهروندان کانادایی به نسبت بالاست. اما تحصیل در کانادا تجربه تحصیل در یکی از باکیفیت‌ترین سیستم‌های آموزشی جهان را در اختیار شما می‌گذارد؛ که طبیعتا می‌تواند در آینده شغلی شما بسیار موثر باشد.

همچنین اگر به دنبال دریافت بورسیه‌های تحصیلی و اقامت کانادا هستید؛ این امکان در دوره‌های دکترا بیش از هر مقطعی وجود دارد.

تسلط به زبان انگلیسی و به دست آوردن نمره کافی در آزمون آیلتس و داشتن نمره‌های مناسب و مقالات معتبر در حوزه تحصیلی، می‌تواند شانس شما را برای دریافت پذیرش و حتی بورسیه‌های تحصیلی بیشتر کند.

امیدواریم این مقاله یک دید کلی از نظام آموزشی کانادا در شما ایجاد کرده باشد. می‌کوشیم تا در مقالات دیگر در این زمینه، با جزئیات بیشتری به روش‌های دریافت اقامت تحصیلی و تحصیل در کانادا در مقاطع مختلف بپردازیم.

نگاهی کلی به شرایط آب و هوای کانادا

آب و هوای کانادا



سرد! شاید این ساده‌ترین و مشخص‌ترین توصیفی باشد که می‌توان از آب و هوای کانادا داشت. البته موضوع به این سادگی نیست و برای شناخت آب و هوای این کشور پهناور نیاز به توضیحات بیشتری است. مهاجرت و اقامت کانادا برای بسیاری دارای جاذبه‌های فراوانی است. همچنین بسیاری از افراد که در حال اقدام برای دریافت اقامت کانادا هستند؛ علاقه دارند درباره آب و هوای کانادا اطلاعات دقیقی داشته باشند. به هر حال قابل انکار نیست که آب و هوای محل زندگی می‌تواند تاثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی افراد داشته باشد. به همین دلیل در این مقاله به‌طور خلاصه به بررسی ویژگی‌های آب و هوایی این کشور پرداخته‌ایم.

همان‌طور که گفتیم کانادا کشوری پهناور است که از شمال به قطب شمال و از جنوب با کشور آمریکا مرز مشترک دارد. در نتیجه می‌توان گفت در سرزمین‌های مختلف کانادا، آب و هواهای مختلفی را می‌شود تجربه کرد. از آب و هوای سرد قطبی که میانگین دما در مناطق شمالی این کشور همیشه زیر صفر است؛ تا آب و هوای گرم و معتدل‌تر در مناطق جنوبی این کشور، که گاهی میانگین دمای سالانه به 20 درجه سانتیگراد نیز نزدیک می‌شود.

سردترین نقاط کانادا

احتمالا اطلاع از این لیست خیلی برای شما جذاب نباشد. اما به هر حال اگر به دنبال فرار از آب و هوای سرد هستید؛ بهتر است تا می‌توانید از نقاط شمالی کشور کانادا دور شوید. البته با نیم‌نگاهی به نقشه کشور کانادا نیز می‌توان متوجه شد که تمرکز شهرهای بزرگ این کشور در نیمه جنوبی آن است.

آب و هوای کانادا

گرم‌ترین نقاط کانادا

حقیقت آن است که وقتی در مورد کانادا صحبت می‌کنیم منظور از گرم‌ترین نقاط کانادا، نقاطی است که میانگین دمای آن در طول سال به حدود 15 الی 20 درجه سانتیگراد می‌رسد. پس شاید هنوز هم برای بسیاری این دما به عنوان آب و هوای گرم شناخته نشود. اما به هر حال پرجمعیت‌ترین نقاط کانادا ایالت‌های جنوبی آن در نزدیکی مرز آمریکا است.

اما اگر به طور دقیق‌تر بخواهیم بگوییم؛ شهر ویندسور واقع در ایالت اونتاریو، گرم‌ترین و البته خوش آب و هواترین نقطه کانادا است. این شهر زیبا در واقع جنوبی‌ترین شهر بزرگ کاناداست؛ و دقیقا روبروی ساحل شهر دیترویت در آمریکا قرار دارد.

در ویندسور و با پایان یافتن زمستان دمای هوا از حدود 6 درجه سانتی‌گراد آغاز می‌شود؛ و در تابستان‌ها حتی در روزهایی خاص به 40 درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. ولی به طور کلی می‌توان گفت میانگین دمای هوا در روزهای بهار و تابستان حدود 20 درجه سانتی‌گراد است.

یکی دیگر از نقاط گرم و خوش آب و هوای کانادا شهر ویکتوریا است. این شهر در ایالات بریتیش کلمبیا قرار دارد؛ و به دلیل قرار گرفتن در کناره اقیانوس آرام و کوهستانی بودن دامنه‌های شمال شرقی آن، معمولا آب و هوایی گرم و معتدل دارد.

فارغ از دو شهر معرفی شده اگر به دنبال شهری گرم برای اقامت و تحصیل در کانادا هستید؛ می‌توان گفت شهرهای ایالت انتاریو باید در اولویت شما باشند. البته فراموش نکنید که گرم‌ترین شهرهای کانادا هم دارای زمستان‌های نسبتا سرد هستند.

سایر نکات درباره آب و هوای کانادا

فارغ از دمای هوا، برای سنجش آب و هوای کانادا بهتر است درباره موارد دیگری نیز اطلاعاتی کسب کنید. در درجه اول میزان بارندگی شاید مسئله مهمی باشد. در این زمینه نیز نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که شهرهای ایالت انتاریو با میانگین بارش سالانه 600 تا 800 میلی‌متر، معتدل‌ترین و بهترین نقاط برای زندگی هستند.

به عنوان آخرین نکته درباره تمیزی آب و هوای کانادا باید گفت از این بابت جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد؛ و آب و هوای همه شهرهای کانادا به شدت تمیز و عاری از هرگونه آلودگی است.

مهاجرت به استرالیا یا کانادا و تفاوت های این دو کشور

انتخاب بین استرالیا یا کانادا سوال بسیاری از افراد است که در فکر مهاجرت و اقامت در یکی از این دو کشور هستند. قطعا مهاجرت به کشوری دوردست با هدف بهبود شرایط زندگی انجام می‌شود؛ و فرد باید پیش از اقدام به انجام مقدمات این کار، به‌خوبی با جزئیات شرایط مقصد مورد نظر خود آشنا باشد. قطعا شما مقالات بسیاری در رابطه با اقامت کانادا و استرالیا مطالعه کرده‌اید. اما این بار و در این نوشته کوتاه می‌خواهیم نکاتی را در رابطه با مزایا و معایب این دو کشور در مقایسه با یکدیگر مطرح کنیم.


سختی‌های دریافت اقامت

البته که دریافت اقامت استرالیا یا  اقامت کانادا راه‌های متنوعی دارد. از جمله سرمایه گذاری، کاری، دانشجویی و… اما فارغ از انواع راه‌های ممکن، می‌توان گفت سختی دریافت اقامت در این دو کشور از میزان یکسانی برخوردار است. اما اینکه کدام کشور از این نظر برای شما مناسب‌تر است؛ بیش از هرچیز به منابع مالی، توانایی‌های شخصی و سایر ویژگی‌های شما بستگی دارد. به عنوان مثال داشتن اقوام درجه یک در کانادا، برای متقاضیان اقامت کاری دارای امتیاز ویژه‌ای است. در حالی که برای دریافت اقامت استرالیا از طریق ویزای کار باید دارای سطح زبان قوی‌تری نسبت به دریافت همین ویزای اقامت در کانادا باشید.

به هر روی باز هم می‌گویم، بهتر است که با تعیین نوع دریافت اقامت و سنجیدن امتیازات و شرایط خود، ببینید کدام گزینه برای شما مناسب‌تر است.

مهجرت-به-کانادا

 آب و هوا

تقریبا می‌توان گفت کسی نیست که از نظر آب و هوایی بین استرالیا یا کانادا دچار تردید شود. استرالیا دارای آب و هوایی به نسبت معتدل است. آب و هوایی با روزهای گرم و سرد کم و روزهای با دمای معتدل زیاد در طول سال، که تقریبا برای همه افراد مطبوع و دلنشین است.

در مقابل کانادا اگرچه آب و هوایی تمیز و طبیعتی زیبا دارد. اما تقریبا در بیشتر ماهای سال آب و هوایی سرد و زمستانی را تجربه خواهید کرد. در نتیجه از نظر آب و هوایی می‌توان گفت اقامت استرالیا برای ایرانیان جذاب‌تر است.

درآمد و هزینه‌های زندگی

وقتی با دو کشور پیشرفته از نظر اقتصاد، صنعت و شاخص‌های کیفیت زندگی روبرو هستیم؛ باید گفت هزینه‌های زندگی تقریبا معنای خاصی ندارد. به هر روی اگر شما بتوانید کار مناسبی در هر کدام از این کشورها بیابید؛ قطعا می‌توانید از سطح رفاه نسبی برخوردار باشید. البته اگر به صورت عدد و رقم بخواهیم صحبت کنیم باید در نظر بگیریم که حداقل درآمد در استرالیا 18 دلار در ساعت است؛ در حالی که این عدد در کانادا حدود 12 دلار در ساعت است. تقریبا به همین نسبت هم می‌توان گفت هزینه‌های زندگی و تحصیل در کانادا به نسبت استرالیا کمتر است.

کاریابی در استرالیا و کانادا

وقتی کشوری به دنبال نیروی کار ماهر است؛ به این معناست که بازار کار آن دارای فضای خالی زیادی برای فعالیت است. البته با توجه به تخصص‌های گوناگون ممکن است بازار کار تشنه فردی مثل شما باشد یا نباشد. اما بجز این مورد بهتر است بدانید در بازار کار کانادا با عدم تسلط مهاجران به زبان انگلیسی برخورد لطیف‌تری وجود دارد؛ و معمولا به شما فرصت بیشتری برای مچ شدن با همکاران و تسلط بر مراودات کاری می‌دهند. در حالی که در استرالیا این موضوع کمتر دیده می‌شود؛ و شما برای پیدا کردن یک کار آبرومند و خوب حتما نیازمند تسلط مناسب به زبان انگلیسی هستید.

جمعیت ایرانیان در استرالیا و کانادا

ممکن است این موضوع برای شما مهم باشد یا نباشد. به هر روی اگر به دنبال کشوری با جمعیت هم‌وطن بالا هستید، بدون تردید کانادا با تعداد بالای ایرانیان ساکن خود، شما را شگفت‌زده خواهد کرد! اما اگر این موضوع برای شما اهمیتی ندارد، زندگی در استرالیا روال آرام‌تری را دنبال می‌کند.

سایر موارد موثر

آداب و رسوم هر کشور، تنوع فرهنگی و نژادی، اختلاف زمانی با سایر نقاط دنیا، علایق و سرگرمی‌ها، دسترسی به سایر کشورها، نوع رفتار بومیان با مهاجران، سختی فرآیند دریافت شهروندی و حقوق مهاجران، از جمله موارد دیگری هستند که هنگام انتخاب بین این دو کشور باید در نظر داشته باشید.

در نهایت امیدواریم از این نوشته استفاده کرده باشید؛ و بسیار خوشحال می‌شویم که بدانیم نظر شما چیست؟ اقامت در استرالیا یا کانادا ؟ کدام بهتر است؟